Over SEL

  • SEL: sociaal-emotioneel leren

    De definitie van sociaal-emotioneel leren is: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid.

  • SEL-competenties

    Gedragsdeskundigen stellen: 'Het systematisch aanleren van SEL- competenties (levensvaardigheden) draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving.’ Ze doelen daarmee op deze vijf competenties:

    Besef hebben van jezelf

    • Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
    • Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
    • Een gezond zelfvertrouwen

    Besef hebben van de ander

    • Empathie
    • Perspectief nemen
    • Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
    • Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren

    Keuzes kunnen maken

    • Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
    • Bijdragen aan een positief klimaat in je school
    • Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

    Zelfmanagement

    • Impulscontrole bij stressvolle situaties
    • Omgaan met heftige emoties
    • Doelgericht gedrag

    Relaties kunnen hanteren

    • Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
    • Sociale druk weerstaan
    • Conflicten oplossen
  • SEL: opzienbarende resultaten

    SEL wordt in steeds meer landen een begrip en daarmee sterk internationaal.
    In Nederland heeft Kees van Overveld dit opgepakt. In Kwink worden de uitgangspunten en doelstellingen van SEL voor Nederland concreet gemaakt.

    > Kijk naar het filmpje over het belang en de opzienbarende resultaten van sociaal-emotioneel leren