Kwink &… de Week Tegen Pesten

• Week tegen Pesten – 23 t/m 27 september 2024

De slogan van de Week Tegen Pesten 2024 is 'Denk FF na!'. Dit thema moedigt aan om even stil te staan bij wat je hoort en ziet. Voordat je het weet werk je mee aan het verspreiden van roddels of onwaarheden, buitensluiten of pestgedrag. De Week Tegen Pesten stimuleert kinderen na te denken over hun eigen rol en verantwoordelijkheid hierin.

De makers van Kwink stelden een gratis katern samen, inclusief poster, voor onder-, midden- en bovenbouw. Basis: de Kwink-slag De aardigspreker. Deze techniek leert kinderen om even na te denken voor ze wat zeggen, in plaats van meteen impulsief te reageren. Ook helpt deze techniek om te beginnen bij wat feitelijk gebeurt, zonder daar meteen een oordeel aan te verbinden.

In het gratis katern vind je vijf opdrachten per bouw inclusief coöperatieve werkvormen en filmpjes (gebruik de links in de pdf). Daarnaast werkt het katern met de vijf tips om pesten te voorkomen van de stichting School en Veiligheid, initiatiefnemer van de Week Tegen Pesten.

> Download hier het gratis katern

Filmpjes

Dit zijn de links naar de filmpjes die in het katern worden genoemd:

Ben je enthousiast geworden over Kwink? Vraag een gratis proefabonnement aan voor de hele school!