Verantwoording

  • Verantwoording van Kwink

    De twee belangrijkste pijlers van Kwink zijn:

    • Vijf bepalende groepsfases in een schooljaar
      Forming (oriëntatie), Norming (normen, regels en gedragsverwachtingen), Storming (strijd om hiërarchie), Performing (klas wordt groep, in een veilig klimaat) en Adjourning (afscheid).
    • Vijf competenties: besef van jezelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties kunnen hanteren, keuzes kunnen maken. Daarmee wordt sociaal-emotioneel leren, dankzij Kwink op school, leren voor het leven!

    > Lees verder in de complete verantwoording

  • Wie is Kees van Overveld?

    Dr. Kees van Overveld is gedragsdeskundige en auteur van het succesvolle boek: ‘Groepsplan Gedrag, planmatig werken aan passend onderwijs’. Kwink is geïnspireerd op het boek ‘Groepsplan Gedrag’. Hij startte zijn onderwijscarrière als leraar in het speciaal onderwijs en heeft 30 jaar ervaring in het onderwijs in diverse functies. Hij ondersteunt, net als andere specialisten, het projectteam van Kwink.

  • Het belang van SEL

    In dit filmpje vertelt Kees van Overveld over:

    • Schoolse vakken en opbrengstgericht onderwijs
    • Passend onderwijs en gevoel van welkom zijn
    • Competenties (levensvaardigheden)
    • Groepsprocessen in een schooljaar
    • Voorkomen van pesten op school en andere sociaal-emotionele problemen
    • Handelingsgericht werken en PBS

    > Bekijk het filmpje