Kwink &... de Week van de Mediawijsheid

• Week van de Mediawijsheid: 10 t/m 17 november 2023

We zijn online constant met elkaar in contact. Heel leuk meestal, maar soms gaat het verschrikkelijk mis. Want zonder erover na te denken en met een scherm tussen ons in, is een kwetsende reactie snel geplaatst. Dat kan natuurlijk niet. Dan is het tijd om een duidelijke grens te trekken. Daarom is het thema van de Week van de Mediawijsheid: #hierniet.

Speciaal katern en poster

Kwink heeft weer een speciaal katern gemaakt. Inclusief een dubbelzijdige poster voor in de klas. In het katern staan vijf korte werkvormen voor de groepen 6, 7 en 8. Voor elke dag van van de Week van de Mediawijsheid één. Zinvol, makkelijk uitvoerbaar én leuk!

Met de opdrachten op de poster ontdekken kinderen aan de hand van de begrippen aanpakken, aanvallen en verstoppen (vanuit CIRCUS IK – een Kwink-werkwijze) hoe ze weloverwogen keuzes kunnen maken op social media. Ook de Kwink-slag De keuzechecker staat centraal. De school kan de opdrachten naar eigen inzicht inzetten.
    Op de achterzijde van de poster kunnen de leerlingen groepsafspraken noteren met als motto: #zoWEL.

Downloads en filmpjes

Download hier het katern met de posters en bekijk de filmpjes:

> Download het katern Kwink &... de Week van de Mediawijsheid
    > Download de posters bij het katern
    > Bekijk het leerlingfilmpje Kwink-slag De keuzechecker
    > Bekijk het leerlingfilmpje CIRCUS IK

Meer weten over Kwink? Neem een gratis proefabonnement voor de hele school!