De twee belangrijkste pijlers van Kwink zijn:
Vijf bepalende groepsfases in een schooljaar:
Forming (oriëntatie), Norming (normen, regels en gedragsverwachtingen), Storming (strijd om hiërarchie), Performing (klas wordt groep, in een veilig klimaat) en Adjourning (afscheid).
Vijf competenties:
Zelfbewustzijn, zelfmanagement, besef van de ander, relatievaardigheden, keuzes maken. Daarmee wordt sociaal-emotioneel leren, dankzij Kwink op school, leren voor het leven!
Dr. Kees van Overveld is gedragsdeskundige en auteur van het succesvolle boek: ‘Groepsplan Gedrag, planmatig werken aan passend onderwijs’. Kwink is geïnspireerd op het boek ‘Groepsplan Gedrag’. Hij startte zijn onderwijscarrière als leraar in het speciaal onderwijs en heeft 30 jaar ervaring in het onderwijs in diverse functies. Hij ondersteunt, net als andere specialisten, het projectteam van Kwink.
In dit filmpje vertelt Kees van Overveld over: