gebaseerd op
de vijf SEL-
competenties
De definitie van sociaal-emotioneel leren is: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid.
Gedragsdeskundigen stellen: ‘Het systematisch aanleren van SEL- competenties (levensvaardigheden) draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving.’ Ze doelen daarmee op deze vijf competenties:
Besef hebben van jezelf
Besef hebben van de ander
Keuzes kunnen maken
Zelfmanagement
Relaties kunnen hanterenÂ
SEL wordt in steeds meer landen een begrip en daarmee sterk internationaal.
In Nederland heeft Kees van Overveld dit opgepakt. In Kwink worden de uitgangspunten en doelstellingen van SEL voor Nederland concreet gemaakt.
Bekijk het filmpje over het belang en de opzienbarende resultaten van sociaal-emotioneel leren.